Краса в усіх її проявах

01.08.2017.

Дуже повільно, майже шанобливо він обстежує лінії. Першу за допомогою лівої руки, потім усіма десятьма пальцями водночас. Спочатку крила, потім місце водія, двері, колесні арки, фронтову частину автомобіля, дах і тільки потім задню частину. Кожен квадратний сантиметр його кузова. І нарешті, після години інтенсивного тактильного знайомства, Піт Екерт закарбував повний образ Arteon у своїй уяві. Або як він сказав: "Arteon постає у моїй уяві швидше, аніж перед зором думок".

"Я - візіонер. Я просто не бачу."

П'ять днів американський фотограф із Сакраменто, Каліфорнія, пробув у Гамбурзі, щоб продемонструвати як це відбувається: що за і над чим слідує та як само це виглядає, коли хтось на зразок Піта передбачає такий автомобіль, як Volkswagen Arteon. Передбачення - саме це він і робить, оскільки каліфорнієць створює "світлові картини" за допомогою звуку, дотику і пам'яті. Він використовує і акторські навички умілого скульптора та інструменти сучасної фотографії. Без фізичної можливості бачити.

Піт готується до зйомки Arteon шляхом інтенсивної touch-and-feel роботи.

Екерту було близько 25 років, він навчався у коледжі мистецтв у Бостоні та Сан-Франциско та готував магістерську роботу з архітектури у Йельскому Університеті, коли дізнався про свій діагноз - пігментний ретиніт, невиліковну хворобу, яка веде до повної втрати зору протягом кількох років. Піт продав свій обожнюваний Moto Guzzi, навчався бізнес-менеджменту та отримав чорний пояс з тхеквондо. Він закінчив МВА у той час, коли вже майже осліп. Хоча Екерт ще міг бачити, жодна компанія не хотіла наймати його. Проте одного дня він знайшов стару камеру Kodak своєї тещі... Ця подія визначила початок його кар'єри митця, яку важко назвати неуспішною з будь-якої точки зору.

Піт Екерт майже всі робочі кроки виконує самостійно. І навіть налаштовує свою аналогову камеру medium-формату.

Екерт сам навчив себе фотографії, придбав свій комп'ютер та розпізнавач голосу, поглинув безліч книжок з фотографії та винайшов унікальний візуальний стиль. В своїх роботах він поєднує класичні знімки екстер'єру із комплексною обробкою у студії, протягом чого він експериментує із подовження витримки (long shutter), кількома джерелами світла та інтенсивністю кольорів. Форми, фігури та їх геометрія часто походять на людські, хоча такі люди і належать іншим вимірам. Вони часто виглядають немов фігури, які долають поріг вільної гравітації, із паралельного творчого космосу. В основному, за словами Піта, він почуває себе більше концептуалістом, а не фотографом.

Коли Екерт фотографує у студії, то спершу все виглядає суцільним чорним полотном. Дуже повільно, шанобливо митець досягає свого об'єкта. Він підкрадається, так сказати, і оцінює шум на другому плані. Спочатку він робить серію фотографій фасадного та бокового планів. Світло, міські мотиви (зняті за день до цього у м. Гамбург), кольори та лінії світла, які віддалено нагадують мерехтливі неонові вогні, обираються особливо прискіпливо. Він особисто обходить автомобіль та направляє світло. "Arteon  - жовтий, мов куркума. Мерехтливий фіолетовий колір може надати вражаючого контрасту" ― каже Піт.  Чим більш інтенсивним стає освітлення, тим більш чіткий контур фотографія набуває в його уяві. "Я - візіонер. Я просто не бачу..." ― мовляє він.

"Моя робота створює місток між світом незрячих та тих, хто бачить".

Рухи, які можна побачити на цих фотографіях, зазвичай здійснюються Пітом Екертом самостійно.

Результат не залишає жодного спостерігача байдужим саме завдяки знанням Піта щодо фону та особливо неповторній аурі його робіт. Він створює мізансцену для Arteon, використовуючи власні рухи, які немов електрифікують, ймовірно, найбільш ідеально сформовану модель родини Volkswagen ― з палаючими вогнями червоного або каскадами білого кольорів.  Він з ентузіазмом ставиться до об'єкту фотографування. "Arteon дуже класно продумано, ― каже Екерт, ― він класично красивий, але з відчутним чоловічим дотиком. Прекрасно збалансований у кожній деталі".

"Вам не потрібні очі, щоб бачити красу"

У своєму креативному процесі Екерт контролює майже все - від самого процесу фотографування до розробки фільму, і навіть до друку готового матеріалу. До сьогодні він працює з аналоговою камерою Mamiya. Серед її «фішок» механічні налаштування, які можна розпізнати на дотик, та маркери на лінзах. Він обговорює композицію зображення зі своїм давнім асистентом на ім'я Борис, робить витримки та питає наскільки результат відповідає його баченню. "Борис та я дуже близькі. Ми маємо дуже довірчі відносини; ― каже Піт, ― розмова із ним - це немов постійний контакт зі світом зрячих, в якому я час-від-часу почуваюся туристом. Перетин кордонів, медіатор світу зрячих та світу сліпих".

Піт Екерт завжди розмовляє неквапливо. Кремезний, незворушний чоловік років 60-ти, водночас скромний та товариський, випромінює спокій, але завжди працює із максимально можливою концентрацією. Його життя та робота привертають чимало уваги. Він проводив фотозйомки навіть для ювелірного бренду. Він здобув купу нагород та читає лекції. Цілий епізод американського серіалу «NCIS» було побудовано на його роботі. Одна з його робіт нещодавно було увіковічена на американській поштовій марці. З професійної точки зору - навряд чи його справи могли б іти краще.  Він вже давно вважається одним з найвідоміших сліпих фотографів - поряд із Євгеном Бавкаром (Evgen Bavcar), Брюсом Холлом (Bruce Hall) та Сонею Собератц (Sonia Soberats). Він одружений зі своєю дружиною Емі вже 31 рік. Тож чи щасливий Піт Екерт?

 

"Я бачу своє життя у дуже позитивному ключі, ― каже він, ― я дуже щасливий через те, що моя творчість залишає за собою настільки сильне враження у світі зрячих. Можливо, йому варто щось робити з тим фактом, що світ моїх фотографій володіє дивною, невагомою, злегка ефірною якістю. Як на мене, краса у мистецтві є універсальною. І вона не потребує очей, щоб бути побаченою».

 

Ви можете дізнатися більше про Новий Arteon тут: arteon.volkswagen.com